Gode råd til at vælge rigtigt, når du skal have rengøringshjælp i hjemmet

Flere danskere ønsker mere tid til familien, og derfor boomer antallet af husstande, der gør brug af hjælp til de huslige pligter. Overvejer du selv at hyre rengøringshjælp? Se her, hvordan du gør det lettest for dig selv.

Mange danskere får hjælp til de praktiske ting i hjemmet. Særligt rengøring ligger højt på listen. Hvad skal du overveje, når du vælger rengøringshjælp, og kan du få håndværkerfradrag? Læs svarene i artiklen.

Når du kommer hjem fra en lang dag på arbejde, er overskuddet til at gøre rent måske ikke helt til stede. Her er det første du har lyst til nok ikke lige at gribe fat i støvsugeren og gå en tur med den. Her er det måske, at du overvejer, at få rengøringshjælp, så du ikke behøver at tænke på det og løfte en eneste finger. 

Hvor starter du?

Noget af det første, du skal overveje, er, hvor ofte du ønsker hjælp. Er det én gang om ugen i to timer eller måske to gange om ugen i én time? Du kan også vælge kun at få hjælp hver anden uge. Her skal du også overveje, om det skal være en privatperson eller et firma, der skal komme og få dit hjem til at skinne. Om det er en privatperson eller et firma ændrer ikke på, at du kan trække en del af udgifterne fra i SKAT.

Her skal du også overveje, om det skal være en privatperson eller et firma, der skal komme og få dit hjem til at skinne. Om det er en privatperson eller et firma ændrer ikke på, at du kan trække en del af udgifterne fra i SKAT.

Boern&Familie

Du kan trække nogle af udgifterne ved rengøringshjælp fra i skat

Det foregår på den måde, at når du har valgt hvor ofte du vil have rengøring, kan du via din selvangivelse notere det som rengøringshjælp og på den måde kan du opnå en besparelse med håndværkerfradraget. Via dette fradrag kan man nemlig få et fradrag på op til 6.000 kr. pr person der yder en service i ens hjem. 

Læs også:  6 uundværlige tips: Sådan gør du vasketøjet mindre besværligt

Når du har fundet den rette løsning

Når du så har besluttet dig for hvor ofte du ønsker hjælp og om hvorvidt det skal være en privatperson eller et firma, er det en ide at afstemme dine forventninger med det den givne person/firma. Her kan du overlevere hvad du ønsker der skal gøres rent, hvad i f.eks. gør ved sygdom eller hvis noget skulle gå i stykker. Det gør samarbejdet mere smidigt hvis i sammen har fået skabt jer dette overblik med god kommunikation mellem jer. 

Et par hurtige tips til at få mest ud af rengøringshjælpen


Tip 1: Udarbejd en kontrakt

Vi vil her foreslå at i sammen laver en kontrakt, hvori begge parter skriver sine krav, ønsker og behov ned, så alt står i den. Hvis der så skulle opstå uenigheder, kan i vende tilbage til den. 

Tip 2: Lav en prioriteret liste

For at få mest ud af rengøringshjælpen, kan du evt lave en prioriteringsliste du lægger frem. Dette gør det lettere for personen der skal udføre opgaven, og dermed får du også gjort de steder rent du finder vigtigst.

Tip 3: Med eller uden oprydning?

Derudover er det også en god ide, at klarlægge hvorvidt du rydder op, inden rengøringshjælpen kommer, eller om du ønsker, at de også skal stå for det – det gør selvfølgelig, at de skal bruge mere tid i dit hjem hvis du ønsker dette. Det er også en overvejelse værd! Hvis ikke du har ryddet op inden hjælpen kommer og ikke har aftalt nærmere om hvorvidt rengøringshjælpen skal udføre denne opgave, kan denne følge prioriteringslisten og se hvad han/hun når, på den tid der er sat af. 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

You May Also Like